söndag 4 mars 2012

Olle!?


Mittuppslaget på Aftonbladet idag pryds inte bara av Thorsten Flinck med en fallos-banan i handen. Nej, titta noga på bilden! Ser du killen i mitten, bredvid Thorsten, som slår ut med bägge sina händer i en slags "Jag har ingen aning om vad som har hänt men det är kul"-gest?

Det är Olle Sätterström.

Olle är inte bara Säters vänligaste själ. Han är även vår trumpetare. Han kanske inte har varit så närvarande på sistone, men han är ändå vår trumpetare, det vill jag bestämt hävda. Och han kommer så alltid att vara. Utan att försöka rida på någon slags Top Cats-våg säger jag detta. Det var nämligen till detta värmländska rockabilly-bands religion som han konverterade för ett tag sedan. Ett vist val, kan man tycka. Särskilt om man jämför publikantalet med vår spelning i Västerås igår. En spelning som gick väldigt bra, men som bevittnades av typ fem pers. Det var nog aningen fler som såg schlagern, om jag får gissa.

Olle gör ofta den där gesten. Men den som lär känna honom lite mer vet att han faktiskt har full koll, i alla fall på musik. För Olle är en av de mest musikaliska människor jag känner. Ge honom en didgeridoo och snart turnerar han runt jorden med aboriginska orkestrar. Sätt ett dragspel i händerna på honom, och inom en månad tar han, med förvånad min, emot ett Calle Jularbo-stipendium i någon bygdegård. Och så vidare.

(Olle, om du läser detta i din schlager-bakfylla: Grattis! Du har din hedersplats på Hökartorget. Funderar på att gjuta en staty i brons, med en förvånad uppsyn.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar